13 March 2014

NaMa SaYa iaLah .....


alhamdulillah,akhirnya my ear bionik dh tau akan nama my kidnya yg panjang tu..pembelajaran dr nama saya ANYAYAL (start on suis CI 2010)..serius sangat sukar unuk dia sebut nama dia...dari masa ke semasa dan dlm tempoh waktu yg lame jgk tukar ke nama saya DANIAL (tahun ke 2 ci)..tapi pada awal pembelajaran nama nie,ada masalah juga..padanya setiap nama tu hanya hak milik seorang saja..contoh mcm nama dia la..DANIAl...so orang lain tak boleh guna nama danial..hehhee...time tu stress gak la,sbb bila keluar ada juga org yang namanya sama macam dia..tapi dia nangis marah orang tu tak boleh guna nama danial...hehehe..begitu juga la dengan panggilan mama..padanya ketika itu mama ni adalah nama mamanya..so bila kakak jiran sebelah panggil mama si kakak dengan panggilan mama,terus dia cakap 'tu bukan mama,ni mama (sambil tunjuk jari ke arah mama danial nie..) sukar masa tu nk jelaskan pada dia...so,masa tu layankan je..sebab mama pikir belum masa dia untuk memahami..sebab bab pemahaman dia tika itu agak makan masa.

..atas sbb dh msuk tahun 1(2013) di skolah perdana dan mama mula menyedari bila mana,hamba Allah di dlm kelas tahun 1 (unuk kelasnya saja) ada lebih kurang 3-4 org bernama Danial,mama sedar perlunya mengajar danial akan tambahan namanya agar sebarang masalah dan kekeliruan dpt dielakkan..so dalam tempoh belajar di tahun 1,dr masa ke semasa dan alhamdulillah usaha dipermudahkan oleh Allah,dlm tempoh sekejap dia dah tau dan faham nama saya AFIQ DANIAL..

awal tahun ini progressnya bertambah lagi bila mana dia sudah serasi dan mengenali nama saya WAN AFIQ DANIAL..dan dlm tempoh msuk 3 bln ni dia dh berjaya mengenali nama indah yg mama dan abah beri padanya yang mewakili pendaftaran dirinya sebagai khalifah Allah berwarganegara Malaysia iaitu nama saya kini WAN MUHAMMAD AFIQ DANIAL..dan bila ditanya wan muhammad afiq danial bin APA? jawabnya WAN MUHAMMAD AFIQ DANIAL BIN ABAH FARESH...yeay i know u can do it sayang..gud luck

sekian,serba sedikit cerita mengenai NAMA SAYA IALAH... untuk anak oku pendengaran koklear implan mama...

nampak sukar tetapi enjoy dengan pembelajaran + usaha + latihan + beri masa + doa = INSYAALLAH KEJAYAAN DI TANGAN ANDA DENGAN IZINNYA....ALHAMDULILLAH..AAMIIN

No comments:

Post a Comment